lördag 14 juli 2012

nymålat på landet

 
Nymålat.



En dag på ön regnade det faktiskt.

Och då passade vi på att måla som tokar, tills färgen tog slut. Många måleriprojekt drog vi igång och här kommer det första. Vår inre hall (vi har två, även en påbyggd veranda som nu används som den "riktiga" hallen) var nog inte målad på 40-50 år, kanske mer. Har försökt skrubba den ren, men den blev aldrig fräsch. Behövde helt enkelt ett lager färg. Tack och lov var den målad med linoljefärg (därför gissar jag att den inte blivit ommålad senare än 60-talet) så det enda vi behövde göra var att skrubba den ren med målartvätt. Ingen (ingen!) färg flagade och behövde skrapas. Den var redan målad i ljusgrått, så jag valde min absoluta favoritkulör, Ottossons ljusgrå linoljefärg, och målade ett lager. Det täckte bra och räcker för nu. Tak och köksdörren blev vita, som tidigare. Huset är ett torp från 1800-talet, med mängder av krumbukter och skönhetsfläckar, och så låter vi det vara. Charmigt och krokigt, men med lite nymålad yta :)

Kram och ha en fin kväll.

 

 
Tre inbyggda garderober har vi i hallen. Den större av dem, den under trappan, ska vi bygga om till
sovkoj till vår tioåring. Han vill gärna ha ett eget krypin långt från sina småsyskon. Kanske vi hinner
påbörja det nästa gång vi åker ut?



 
Snett och vint, men väldigt charmigt. Och nymålat!



 

1 kommentar:

  1. Så fint, jag skulle verkligen önska mig en sommarstuga synd bara att det är så dyrt nu förtiden. I våra regioner kostar en stuga lika mycketsom vi gav för vårat hus för10 år sen,måste bero på Ernst hihi !
    Ha nu enfortsatt bra sommar
    Hälsningar Gabriella

    SvaraRadera