tisdag 29 maj 2012

lekstugelek

 
Småttisarna leker i Loppans lilla stuga.



Världens bästa bygge.

Det kan kännas onödigt att bygga en lekstuga. Det är mycket jobb och de använder den ju så kort tid, är ett vanligt argument (jag tror det var därför jag själv aldrig fick en när jag var liten, trots att jag ihärdigt önskade mig en). Vi var väl också lite fundersamma innan vi byggde Loppans lilla villa Sagolika. Särskilt som vi inte gillade någon av de prefabricerade som fanns på marknaden. Dyra och fula och dålig kvalitet, tyckte vi. Och då återstod självbygge.

Men med facit i hand är det det bästa vi har gjort. De små älskar den och är fullt sysselsatta i timmar i trädgården. Sommar efter sommar. Lekarna går att variera i det oändliga och det är något särskilt med ett alldeles eget hus. Att den sedan passar bra in i stilen här, är gediget byggd och kommer att hålla i generationer samt stor nog att rymma trädgårdsredskap när barnen har växt ur den är ju förstås en bonus som man får på köpet när man bygger själv. Begagnade fönster och överblivet byggmaterial gjorde den heller inte dyrare än de färdiga byggsatser som finns att köpa på byggvaruhusen.

Kram.

   

 
Kaffefrep i stugan. Återstår att spika innerpanel och måla den vit, men det är ju mest för min skull.
Barnen lekrer ju precis lika bra i den som den ser ut nu.




3 kommentarer:

  1. Mycket fin liten stuga. Min pappa byggde den lekstugan jag och mina syskon växte upp med. Och ja, när vi "växt ur" den, så förvarades där trädgårdsprylar. Sedan ska tilläggas att det var flera grannar och andra bybor som var intresserade av att köpa den, för att de tyckte den var så fin. Men min pappa tyckte att den hörde till huset och den bytte därför ägare först när huset såldes för ett par år sedan. :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin lekstuga! Jag håller med om att det inte finns några prefabstugor som är speciellt roliga. Vad är det för mått på stugan ungefär?

    SvaraRadera