fredag 15 april 2011

fröjderlig fredag


Äntligen är helgen här :)

Veckans bästa dag och en hel helg framför mig med mina älsklingar. Nästa vecka är det dessutom påsk och lite ledigt så livet känns ju lite lättare nu, eller hur?

Som ni vet håller jag på och velar kring vad vi ska göra med golven på nedervåningen. Vi har konstaterat att "fuskgolven" från sjuttiotalet inte går att slipa om och då är de inte mycket att ha. Så då blir det nog nya. Vill ju gärna ha dem lite ljusare, men  l ä t t s t ä d a d e  så att en stackars trebarnsmamma står ut ;) 

Josefin på Byggfabriken gav mig detta tips: 

Det finns många sätt att behandla sina furu- eller grangolv. Många är ute efter den blekt vita ”såpade” känslan, men hur gör man för att få ett snyggt och tåligt vittonat golv? Ett bra alternativ för att få ett lättskött och tåligt vitt golv är att luta av det och vitolja det. Resultatet blir ett ljust golv som inte gulnar men som heller inte ser vitlaserat ut. Den oljade ytan är tålig mot smuts och repor. Är oljan väl inpolerad är inte ens rödvinsfläckar något större problem (det kan vara olika för olika golv, så iakttag viss försiktighet). Luten verkar genom att det tar bort virkets lignin ur de ytliga träcellerna. När man sedan oljar golvet ersätts det tomma utrymmet i träcellerna med olja som oxiderar vilket ger en hårdare yta än ett obehandlat golv och därmed mindre känslig för hack och repor. 

Läs hela beskrivningen här. Måste erkänna att jag är väldigt sugen på att prova!

 Ha nu en mysig fredag! Fru N.


 Bilderna är lånade från Byggfabriken.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar